021-88550832
0912-1397749


سایت رسمی شرکت   سپانو
مهندسی و
ساخت جرثقیل های صنعتی  

 
Crane Manufacturers Association of America INC.
اطلاعات تماس

مقدمه ای بر جرثقیل سقفی


برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
 

پیشینه استفاده از جرثقیل های سقفی که به صورت دستی هدایت می شدند به سال 1880 میلادی و در آمریکا بر می گردد و 10 سال بعد یعنی در سال 1890 میلادی اولین جرثقیل سقفی شش کاره برقی مورد استفاده قرار گرفت. جرثقیلهای سقفی از نظر تعداد حرکت به چهار گروه زیر تقسیم می شوند:
 1. جرثقیل سقفی دو کاره (تنها در جهات بالا و پایین حرکت می کند)
 2. جرثقیل سقفی چهارکاره یا مونوریل (در جهات بالا و پایین و جلو و عقب سالن حرکت می کند)
 3. جرثقیل سقفی شش کاره (در جهات بالا و پایین و چپ و راست و جلو و عقب سالن حرکت می کند)
 4. جرثقیلهای سقفی که دارای بیشتر از شش راستای حرکتی می باشند. کلیه حرکات جرثقیلهای سقفی می تواند دو سرعته و یا تک سرعته باشند. همچنین از نقطه نظر طراحی برق می توان جرثقیلهای سقفی را با کنتاکتور و یا کنترل درایو، کنترل نمود. در کنترل کنتاکتوری، تغییر سرعن به صورت پله ای می باشد و در کنترل با درایو تغییر سرعت به صورت Step Less می باشد.



اجزای جرثقیل سقفی



کلگی

استاندارد

 

بوگی

 

پل

تک پل

 

دو پل

 

کالسکه

آویز

ارتفاع بالابری زیاد

ارتفاع بالابری معمولی

مخصوص مسیر منحنی

دو پل

موازی

عمودی

بالابر

زنجیری

 

سیم بکسلی

 

موتور گیربکس

حرکت طولی

 

حرکت عرضی

 

تابلو برق

بالابری

 

اصلی

 

برق رسان عرضی

C-Rail و کابل

 

برق رسان طولی

C-Rail و کابل

 

شین برقرسان

 

لیمیت سوییچ

بالابری

 

عرضی

 

طولی

 

کنترل

کابین

 

کلید فرمان آویز

 

ریموت کنترلر

 

تجهیزات جانبی

راهرو تعمیرات

 

آژیر

 

سیستم ضد برخورد

 




 انواع جرثقیل سقفی شش کاره جرثقیل سقفی شش کاره از نظر نوع طراحی ساره و مکانیک به چهار گروه زیر تقسیم می شود:
 1. جرثقیل سقفی تک پل رو نشین
 2. جرثقیل سقفی تک پل آویز
 3. جرثقیل سقفی دو پل رو نشین
 4. جرثقیل سقفی دو پل آویز

جرثقیل سقفی تک پل


در جرثقیل سقفی تک پل رو نشین و آویز، بالابر از زیر پل آویزان شده و بر لبه بال پایین پل حرکت می نماید
نحوه قرار گیری جرثقیل چهار کاره بر روی پل جرثقیل تک پل

فرق اصلی بین جرثقیل سقفی تک پل رو نشین و جرثقیل سقفی تک پل آویز در نوع حرکت سیستم محرکه طولی می باشد.

در جرثقیل سقفی تک پل رو نشین، تیرحمال جرثقیل بر روی ستونهای سازه نصب شده و سپس ریل حرکت طولی بر روی تیر حمال نصب شده و جرثقیل سقفی تک پل رو نشین بر روی ریل و تیر حمال حرکت می نماید و از این رو به آن جرثقیل سقفی تک پل رو نشین می گویند.
جرثقیل سقفی تک پل رو نشین


در جرثقیل سقفی تک پل آویز، تیرحمال جرثقیل به سقفی سازه متصل شده و محرکه طولی جرثقیل سقفی تک پل آویز از لبه پایینی تیر حمال آویز شده و از این رو به آن جرثقیل سقفی تک پل رو نشین آویز می گویند.
                                                                                        

                                                 جرثقیل سقفی تک پل آویز



ویژگیهای جرثقیل سقفی تک پل:
• تولید سریع
• سبک و کارآمد
• دارای ابعاد کوچک
• نصب سریع
 • قابل نصب زیر سقفهای کوتاه
• ارزان
• بلیت دسترسی به فضای خارج از دهانه به صورت کنسول
• قابلیت نصب در سوله های بسیار بلند و عریض که امکان نسب ستون برای تیرحمال وجود ندارد
 • قابلیت نصب بین چندین دهانه با کمک کلگی واسط
• دارای محدودیت ظرفیت باربرداری
• دارای محدودیت دهانه
 


انواع اتصال بین پل و کلگی در جرثقیل سقفی تک پل

در جرثقیل سقفی تک پل با توجه به مشخصات محل نصب با ارایه طراحی های مختلف می توان انواع مختلف اتصال را بین پل و کلگی برقرار نمود تا به بیشترین ارتفاع بالابری و همچنین استفاده مفید از فضا پرداخت. برخی از اتصالات متداول در تصویر زیر مشخص شده اند:

انواع اتصال بین پل و کلگی در جرثقیل سقفی تک پل رو نشین



انواع اتصال بین پل و کلگی در جرثقیل سقفی تک پل آویز


با توجه به ویژگیها و مزایای ذکر شده استفاده از جرثقیل سقفی تک پل برای ظرفیتهای زیر 16 تن با دهانه زیر 22 متر بسیار متداول و مقرون به صرفه می باشد. هرچند بالابرهای آویز تا ظرفیت 25 تن نیز تولید می¬شوند؛ تولید جرثقیل سقفی با ظرفیت بالاتر از 16 تن مقرون به صرفه نخواهد بود و تنها برای موارد خاص توصیه می گردد.


جرثقیل سقفی دو پل


بر روی پلهای جرثقیل سقفی دوپل، دو سری ریل با فاصله مشخص نصب می¬شوند و بالابر دوپل بر روی آن ریلها حرکت می¬نماید.
نحوه قرار گیری جرثقیل سقفی چهار کاره دو پل بر روی پلهای جرثقیل سقفی دو پل



فرق اصلی بین جرثقیل سقفی دو پل رو نشین و جرثقیل سقفی دو پل آویز در نوع حرکت سیستم محرکه طولی می باشد.
 در جرثقیل سقفی دو پل رو نشین، تیرحمال جرثقیل بر روی ستونهای سازه نصب شده و سپس ریل حرکت طولی بر روی تیر حمال نصب شده و جرثقیل سقفی دو پل رو نشین بر روی ریل و تیر حمال حرکت می نماید و از این رو به آن جرثقیل سقفی دو پل رو نشین می گویند.
جرثقیل سقفی دو پل رو نشین


در جرثقیل سقفی دو پل آویز، تیرحمال جرثقیل به سقفی سازه متصل شده و محرکه طولی جرثقیل سقفی دو پل آویز از لبه پایینی تیر حمال آویز شده و از این رو به آن جرثقیل سقفی دو پل رو نشین آویز می گویند.
                                                                                      

                                   جرثقیل سقفی دو پل آویز



ویژگیهای جرثقیل سقفی دو پل:
• پروسه تولید دقیق
• قابلیت اجرای راهروی تعمیراتی در سرتاسر پل
• قابلیت نصب کابین
• قابلیت نصب چندین بالابر بر روی یک کالسکه
• قابلیت نصب چندین بالابر و کالسکه مجزا
• قابلیت اضافه کردن یک یا چندین بالابر آویز در زیر پلهای جرثقیل
• نصب دقیق
• بدون محدودیت ظرفیت
• بدون محدودیت دهانه
• تعمیرات و نگهداری آسانتر
• امنیت بالاتر
• قابلیت تامین عدم جاب¬جایی قلاب
• قابلیت نصب بین چندین دهانه با کمک کلگی واسط
• قابلیت دسترسی به فضای خارج از دهانه به صورت کنسول
• قابلیت نصب در سوله های بسیار بلند و عریض که امکان نسب ستون برای تیرحمال وجود ندارد
• دارای قیمت بالاتر در ظرفیتهای زیر 5 تن





انواع اتصال بین پل و کلگی در جرثقیل سقفی دو پل

در جرثقیل سقفی دو پل با توجه به مشخصات محل نصب با ارایه طراحی های مختلف می توان انواع مختلف اتصال را بین پل و کلگی برقرار نمود تا به بیشترین ارتفاع بالابری و همچنین استفاده مفید از فضا پرداخت. برخی از اتصالات متداول در تصویر زیر مشخص شده اند:



انواع اتصال بین پل و کلگی در جرثقیل سقفی دو پل رو نشین

با توجه به ویژگیها و مزایای ذکر شده استفاده از جرثقیل سقفی دو پل برای ظرفیتهای بالای 10 تن با دهانه بالاتر از 15 متر بسیار متداول و مقرون به صرفه می¬باشد. همچنین قابلیت نصب راهرو تعمیرات و نگهداری به عنوان یکی از مزیتهای اصلی جرثقیل سقفی دو پل به شمار می رود که انجام تعمیرات و بازرسی های دوره ای را تسهیل مینماید.


نکات قابل توجه در اجرای جرثقیل سقفی
 در طراحی، ساخت و اجرای جرثقیل سقفی نکات ظریفی نهفته است که عدم توجه به آنها موجب خواهد شد تا جرثقیل سقفی با عملکرد بهینه خود فاصله داشته باشد. برخی از آنها عبارتند از:
 1. انتخاب مناسب فاصله پلهای جرثقیل سقفی از یکدیگر
 2. انتخاب مناسب طول کلگی جرثقیل سقفی
 3. انتخاب مناسب شکل هندسی پل جرثقیل سقفی
 4. کنترل پل جرثقیل سقفی در برابر تنش و کمانش
 5. کنترل کلیه قسمتهای سازه ای جرثقیل سقفی در برابر تنش
 6. کنترل خیز مجاز در بخشهای مختلف سازه جرثقیل سقفی
 7. اجرای خیز منفی در وسط پل جرثقیل سقفی
 8. طراحی بهینه اتصالات جرثقیل سقفی
 9. منظور نمودن اثر باد بر روی توان موتورهای جرثقیل سقفی در مواردیکه سالن محفوظ نباشد
 10. منظور نمودن اثر زلزله در سقوط جرثقیل سقفی
 11. منظور نمودن سایه بان مناسب برای تجهیزات موتوری و برقی جرثقیل سقفی در موارد کارکرد در فضای آزاد
 12. منظور نمودن مسیر دسترسی به تجهیزات جهت سرویس های دوره ای جرثقیل سقفی
 13. کلیه مراحل ساخت جرثقیل سقفی می بایست با دقت مضاعف و منطبق بر استاندارد اجرا شود
 14. تراز نمودن و لول نمودن چرخهای جرثقیل سقفی
 15. تنظیم دقیق دهانه جرثقیل سقفی
 16. تنظیم دقیق قطری بودن جرثقیل سقفی
 17. رعایت تلورانسهای استانداردی در پروسه ساخت جرثقیل سقفی
 18. رعایت تلورانسهای استانداردی در پروسه نصب جرثقیل سقفی
 19. توجه و بکار بستن موارد مذکور و همچنین نکات دیگر در گرو دانش مهندسی و تسلط بر الزامات استانداردی و همچنین تجربه طولانی مدت نیروهای انسانی در طراحی و اجرای جرثقیل سقفی می باشد

 
 
1393© تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت سپانو می باشد.
استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشد